Techniek

Onder de motorkap

Opvallend aan het veer is zijn enorme wendbaarheid. Vooruit, achteruit of zijdelinks, het kost het veer weinig tot geen moeite. Dit is te danken aan de 2 zogenaamde POD motoren van elk 8KW die in de voorstuwing voorzien. Deze stuurbare elektrische motoren worden gevoed vanuit 2 grote accu-pakketten die zowel voor-als achterin de pont zijn geplaatst. Om het geheel zo duurzaam mogelijk te maken, laden we de accu’s op door maar liefst 16 zonnepanelen. Doorgaans is dit genoeg om bijna het gehele seizoen door te kunnen varen. Mocht het veer toch onvoldoende opgeladen worden door de zon, dan is het mogelijk om het veer aan de walstroom te koppelen en bij te laden, zodat we niet stil komen te liggen.

Certificering

Het veer is gecertificeerd door DCI (Dutch Certification Institute) volgens Leidraad Fiets-voetveerponten. En voldoet daarmee aan alle gestelde eisen vanuit de overheid

Daarnaast zijn al onze schippers in het bezit van een vaar-en marifoon bewijs.

Technische specificaties
  • Naam: Fietsa Versa
  • Bouwjaar: 2016
  • Werf: De Schiffart, Grou
  • Lengte: 8.50 M
  • Breedte: 3.00 M
  • Diepgang: 0.75 M
  • Materiaal: Staal
  • Massa: 8.5 ton
  • Besturing: Hydraulische in/uitsturend
  • Aandrijving: 2 x 8 kW Stuurbare 48V elektrische POD motoren
  • Accu: 2 x 48 V, 1000Ah tractie set
  • Zonnepanelen: 16 stuks, 250Wp
  • Eigenaar: Stichting Terhernster Veer
Calamiteiten

Om ook in het geval van calamiteiten zo goed mogelijk voorbereid te zijn, is het veer voorzien van onder andere.

  • Reddingsvesten voor alle opvarenden
  • Drenkelingenhaak
  • Reddingsboei
  • Brandblusser
  • EHBO koffer
  • Marifoon
  • Telefoon